Versie | 1.0 | Creatie datum | 25-02-2016 |
Heeft specifieke kennis op een bepaald vakgebied of van een specifieke klantomgeving en wil deze ontsluiten via het expertise netwerk
Bijvoobeeld een klant of iemand die deze kennis wil inzetten in de eigen organisatie
Bij het vervaardigen en ontsluiten van expertise is coordinatie noodzakelijk, deze coordinatie dient ervoor om:
- leemtes in de uitwerking van expertise te signaleren,
- zorg te dragen voor het samenkomen van vraag en aanbod
- voorkomen dat bepaalde onderwerpen niet dubbel worden uitgewerkt
- Bewaken van planningen en bepalen van prioriteiten.
Een belangrijke rol die mogelijk binnen een maatschap moeilijk te beleggen is dit is een belangrijk aandachtspunt bij de uitwerking
In dit proces wordt de expertise gecreeerd in die zin dat de expertise op enigerlei wijze wordt beschreven. Bijvoorbeeld in de vorm van:
- Documenten (tekst)
- Modellen en visualisaties
- Webcasts, podcasts en webvideo's
- Broncode en Voorbeeld snippets etc
- Etc
Toegang krijgen tot de expertise vraagt een filtering, analyse en visualisatie van deze expertise. Deze ontsluiting zorgt voor:
- Verwijzing naar de juiste expertise of expert
- Analyse van expertise vraag en aanbod
- het signaleren van lacunes in expertise
Gebruik van de expertise binnen een klant organisatie of anderszins bijvoorbeeld door:
- Inzet van expertise bij opleiden interne medewerkers
- Inzet bij training en instructie
- Overdracht van expertise van de ene ZP naar de andere ZP
Coordinatie van de expertise is met name het met elkaar in verband brengen van vraag en aanbod met daarbij behorende aspecten als:
- Analyse en formuleren van de (klant) vraag
- Selectie van de juiste expertise
- Bepalen van de prioriteit
- Bewaken van de planning