Statement
Services zijn de beschrijving van een combinatie van functionaliteiten en diensten tussen aanbieder(s) en afnemer(s).
Omschrijving
Services zijn een vorm van inkapseling van de functionaliteit en implementatie van een samenstelling van bouwblokken. Services worden, net als ABB en SBB, gebruikt als communicatiemiddel om tussen aanbieder en afnemer aan te geven welke dienst door de aanbieder aan de afnemer geleverd gaat worden. Services kunnen ook intern binnen de organisatie gedefinieerd zijn (ook in aanbieder en afnemer verband), bijvoorbeeld infrastructurele services voor een applicatieve service of afnemer.
Een service kan een samenstelling zijn van een bouwblok dat functionaliteit implementeert binnen het ICT landschap. Daarnaast kan een service bestaan uit het leveren van een meer ingerichte (ICT) werkprocessen in relatie met de bovengenoemde ICT landschappen, bijvoorbeeld een servicedesk. In dit document hebben we de scope beperkt gehouden tot die van de ICT architectuur, ICT werkprocessen worden hier niet uitgewerkt maar zijn binnen andere delen van de organisatie zeker relevant (service management).
Dit bouwblokken model kan desgewenst op meerdere manieren toegepast worden en niet alleen in het ICT werkveld. Hier beperken we ons tot ICT architectuur.
Services kunnen samengesteld zijn uit onderliggende services. Daarnaast kunnen zij opgebouwd zijn uit een of meerdere architectuur bouwblokken. Door deze samenstellingen kunnen constellaties ontstaan van bouwblokken die zorgdragen voor standaardisatie van herbruikbare toegepaste services. Denk hierbij aan een standaard ingerichte applicatieserver met services (zoals back-up en restore) en ABB (bijvoorbeeld relationele opslag)
Services zijn gerelateerd aan requirements, constraints en principes. Dit is bij voorkeur uitgewerkt om aan te geven aan welke behoeften vanuit afnemersperspectief een invulling wordt gegeven en aan welke niet.
Rond de term service bestaat veel verwarring. Om te voorkomen dat bij iedere samenstelling van personen een discussie over de definitie ontstaat wordt gekozen voor de term service welke gebaseerd is op onderstaande kenmerken. Daarnaast is er een lijst van synoniemen geformuleerd die verwijzen naar dezelfde onderstaande kenmerken.
Kenmerken
- Een herhaalbare activiteit of gedrag die wordt gevraagd te worden uitgevoerd.
- Een service biedt een of meerdere voor de afnemer begrijpelijke invulling van ICT behoeften.
- Combinatie van een implementatie van een functionaliteit in een of meerdere ABBs.
- Eventueel in combinatie met een of meer ICT werkprocessen als service.
- Services worden aangeboden aan afnemers vanuit aanbieders.
- Services hebben een commercieel en een financieel (kosten) aspect.
- Services kennen voorwaarden voor gebruik cq implementatie.