Servicedesk

Dienstverlening aan de rest van de organisatie vanuit een specifiek deel van de organisatie. Hier wordt het mogelijk om vragen te stellen en problemen te melden bij het doen van de dagelijkse werkzaamheden en de ondersteuning vanuit ICT.

Package Objecten ViewPoints Bouwblokken
Auteur Bert Dingemans
Alias
Stereotypes BusinessService

Diagrammen

Voorbeeld Service Samengesteld

In het samengestelde servicemodel is te zien hoe een service op een hoger abstractieniveau is opgebouwd uit kleinere services met een meer specifiek karakter. In dit model kantoorautomatisering wordt een tussenlaag van services opgenomen, dat hoeft niet perse, je zou ook direct de koppeling kunnen leggen naar Microsoft Office dat is afhankelijk van de context. In deze uitwerking worden alleen applicatie services gemodelleerd en in de samenstelling opgenomen. Echter naast applicatie services kun je hier ook bedrijfsservices definiƫren. Denk hierbij aan de combinatie van de implementatie van Office en een servicedesk voor vragen bij problemen. Dat ligt nu buiten scope maar wordt op zeker moment relevant. Relevant hierin is dat er dan een knelpunt in de ArchiMate modellering ontstaat. Dat knelpunt kan desgewenst met serving relaties worden opgelost. ICT business services inbedden in de lagere architectuurlagen.

Gekoppelde elementen

Objecten ViewPoints Bouwblokken