Service

Statement Services zijn de beschrijving van een combinatie van functionaliteiten en diensten tussen aanbieder(s) en afnemer(s). Omschrijving Services zijn een vorm van inkapseling van de functionaliteit en implementatie van een samenstelling van bouwblokken. Services worden, net als ABB en SBB, gebruikt als communicatiemiddel om tussen aanbieder en afnemer aan te geven welke dienst door de aanbieder aan de afnemer geleverd gaat worden. Services kunnen ook intern binnen de organisatie gedefinieerd zijn (ook in aanbieder en afnemer verband), bijvoorbeeld infrastructurele services voor een applicatieve service of afnemer. Een service kan een samenstelling zijn van een bouwblok dat functionaliteit implementeert binnen het ICT landschap. Daarnaast kan een service bestaan uit het leveren van een meer ingerichte (ICT) werkprocessen in relatie met de bovengenoemde ICT landschappen, bijvoorbeeld een servicedesk. In dit document hebben we de scope beperkt gehouden tot die van de ICT architectuur, ICT werkprocessen worden hier niet uitgewerkt maar zijn binnen andere delen van de organisatie zeker relevant (service management). Dit bouwblokken model kan desgewenst op meerdere manieren toegepast worden en niet alleen in het ICT werkveld. Hier beperken we ons tot ICT architectuur. Services kunnen samengesteld zijn uit onderliggende services. Daarnaast kunnen zij opgebouwd zijn uit een of meerdere architectuur bouwblokken. Door deze samenstellingen kunnen constellaties ontstaan van bouwblokken die zorgdragen voor standaardisatie van herbruikbare toegepaste services. Denk hierbij aan een standaard ingerichte applicatieserver met services (zoals back-up en restore) en ABB (bijvoorbeeld relationele opslag) Services zijn gerelateerd aan requirements, constraints en principes. Dit is bij voorkeur uitgewerkt om aan te geven aan welke behoeften vanuit afnemersperspectief een invulling wordt gegeven en aan welke niet. Rond de term service bestaat veel verwarring. Om te voorkomen dat bij iedere samenstelling van personen een discussie over de definitie ontstaat wordt gekozen voor de term service welke gebaseerd is op onderstaande kenmerken. Daarnaast is er een lijst van synoniemen geformuleerd die verwijzen naar dezelfde onderstaande kenmerken. Kenmerken

  • Een herhaalbare activiteit of gedrag die wordt gevraagd te worden uitgevoerd.
  • Een service biedt een of meerdere voor de afnemer begrijpelijke invulling van ICT behoeften.
  • Combinatie van een implementatie van een functionaliteit in een of meerdere ABBs.
  • Eventueel in combinatie met een of meer ICT werkprocessen als service.
  • Services worden aangeboden aan afnemers vanuit aanbieders.
  • Services hebben een commercieel en een financieel (kosten) aspect.
  • Services kennen voorwaarden voor gebruik cq implementatie.

Package Objecten ViewPoints Bouwblokken
Auteur Bert Dingemans
Alias Dienst, Business Bouwblok, Technical Service, Business Service
Stereotypes BusinessObject

Diagrammen

Objecten, definities en eisen

Bouwblokken met een uitbreiding van een secundaire scope rond de eisen en karakteristieken die aan de verschillende bouwblokken kunnen worden gesteld. Feitelijk de invulling van de vraag- en aanbodzijde voor de bouwblokken. In de viewpoints uitwerking is een voorstel uitgewerkt welke ArchiMate concepten gebruikt worden voor welk bouwblok specialisatie.

Objecten en definities

Het bouwblokken model bestaat uit de generieke entiteiten bouwblok en catalogus. Deze vormen de basis van een referentie architectuur. Catalogi zijn groeperingen van bouwblokken binnen een bepaald domein. Er zullen meerdere catalogi ontstaan die aan elkaar gerelateerd zijn en elkaar overlappen binnen de visualisaties. Het voordeel van de opzet van het werken met catalogi en bouwblokken is:
  • Er ontstaan registers van herbruikbare architectuur onderdelen gericht op een bepaald werkveld.
  • Inzet van bouwblokken brengt standaardisatie met zich met en stimuleert hergebruik van architecturele configuraties.
  • Bouwblokken maakt het architectuur- en het ontwikkelproces eenvoudiger.
  • Er ontwikkelen zicht architecturele product catalogi gericht op specifieke werkvelden. Dit heeft een positieve invloed op de dienstverlening naar de rest van de organisatie.
De bouwblokken kennen drie specialisaties waarvan de definities in detail zijn uitgewerkt. Deze beschrijvingen zijn hieronder in de paragrafen uitgewerkt. Indien relevant is aan deze uitwerking extra informatie toegevoegd zoals links naar Togaf en voorbeelden van de implementatie van deze architecturele concepten In het model wordt gewerkt met een pragmatisch model voor wat betreft de associaties tussen Service en SBB. Vanuit ArchiMate perspectief is de route van service via ABB naar SBB. Dit heeft als kenmerk dat het functionele aspect goed ingebed is in het bouwblokken model. Bij het publiceren van deze modellen wordt gezocht naar een mogelijkheid om rapporten en webpagina's te genereren die voor niet architectuur stakeholders geen gegevens bevatten niet relevant voor het model, dat kan betekenen dat in een aantal situaties de ABBs niet uitgewerkt hoeven te worden. Het in de modellering toepassen van de directe associatie tussen service en SBB voldoet niet aan de viewpoints.

Gekoppelde elementen


Links 2 Tags